Yoga

Yoga leert ons om lichaam, geest en bewustzijn met elkaar in balans te brengen. De oefeningen (asana's) geven kracht en energie en zorgen voor een algeheel prettig gevoel van ontspanning.
Hatha Yoga, Yoga asanas, Yoga Poses

Hatha-yoga (हठ haṭha, योग yoga)

maandag 18:30 – 19:30 met Kyla Frankland

woensdag 18:30 – 20:00 met Saskia Grootegoed & woensdag 20:15 – 21:30 met Kyla Frankland

Ha betekent zon en Tha betekent maan. De naam Hatha Yoga verwijst op deze manier naar het in balans brengen van de verschillende elementen in ons lichaam en onze geest. Hatha yoga is een onderdeel van de Klassieke Indiase yoga. Het is de basis van het achtvoudige pad naar de Verlichting. Hatha yoga is echter niet zweverig maar juist een down-to-earth manier om het lichaam en de geest in balans te brengen.

Tijdens een les Hatha yoga oefen je yogahoudingen die langere tijd worden aangehouden.  Deze oefeningen maken het lichaam soepeler en sterker tegelijkertijd.

Ook ademhalingstechnieken (prāṇāyāma) en meditatie zijn onderdeel van Hatha Yoga.

Hatha Yoga vermindert stress. De oefeningen bevorderen een rustige manier van ademhalen en brengen de gedachten en het zenuwstelsel tot rust. Ook heeft Hatha Yoga een positief effect op onze hormoonhuishouding en de werking van de organen.

Vinyasa yoga

maandag 19:30 – 20:30 met Andreja Pisnik

dinsdag 18:15 – 19:30 & zaterdag 9:15 – 10:30 met Soraya Ockhuysen

Vinyasa Yoga is een yogastijl waarbij je werkt aan de opbouw van kracht, flexibiliteit, balans, focus en het verdiepen van de ademhaling en het helpt je geest tot rust te brengen. Door regelmatige beoefening maak je je lichaam sterker, soepeler en verbeter je je lichaamshouding.

Het is een dynamische vorm van Yoga waarin de verschillende houdingen elkaar afwisselen op het ritme van de ademhaling. Vinyasa yoga wordt ook wel Flow Yoga genoemd, omdat de houdingen geleidelijk en soepel in elkaar overgaan, zoals een dans, waarin de ademhaling van essentieel belang is.